Brownietårta med hallonmousse


Jag såg den här tårtan i en tidning och var bara tvungen att prova göra den. Busenkelt och hur gott som helst!
 
Browniebotten
120g mörk choklad (jag använde mig av 70%)
100g smör
2 ½ dl socker
2 ägg
1 ½ msk vaniljsocker
1 krm salt
1 ½ dl vetemjöl
 
Hallonmousse
250g frysta, tinade hallon
1 dl gelésocker multi
2 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrädde


Gör så här:
1. Browniebotten:
Sätt ugnen på 175 grader.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält choklad och smör i vattenbad. Ta från värmen. Tillsätt sockret och rör tills det är jämnt fördelat. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör om. Tillsätt vaniljsocker och salt. Vänd ner mjölet.

3. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter (för 8 bitar). Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg det på bottnen av formen. Häll i smeten. Grädda mitt i ugnen 25–30 minuter. Låt svalna.

4. Hallonmousse:
 Mixa hallonen med stavmixer eller i matberedare. Passera genom en finmaskig sil. Koka upp den släta hallonpurén med gelésocker. Ta från värmen. Rör ner vaniljsockret.

5. Vispa grädden fluffig. Vänd ner grädden i hallongelén/purén då den har börjat stelna något (den ska fortfarande vara lite rinnig).
6. Bred hallonmoussen över browniebottnen (låt formens kant sitta kvar). Låt stå i kylen minst 3 timmar, gärna över natten.

Vid servering: Lossa tårtan ur formen, dra ev av bakplåtspapperet och lägg tårtan på ett fat. Garnera med spritsad grädde och färska hallon.


Kommentarer
Postat av: ♥ MALIN

Åh den där måste jag också pröva. Ser sjukt gott ut :) hehe, annars.. Mår du bra?? :) Kram

Svar: Det måste du verkligen göra! Supergott och fräscht :) Det är bra med mig, de ljusa tiderna börjar komma äntligen. Hur mår du själv? Nå sommarplaner? :) Kramis
Therese Heed / Bakfrossa

2012-07-04 @ 09:56:41
URL: http://mhellsen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide