KOKOSTOSCAKAKA


Den här kakan är så sjukt god! Det var bara av en slump som jag gjorde den en dag. I veckan hade vi knytis med vårat korpenlag så då passade jag på att göra den här igen. Jag kan säga till er som älskar kladdkaka att den här snäppet vassare!

Kladdkaka
4 ägg
5 dl socker
1 dl kakao
2 krm salt
3 dl vetemjöl
200g smör

Glasyr
200g kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
75g smör

Gör så här:

1. Vispa ägg och socker poröst. Rör sedan ner de torra ingredienserna och tillsätt smält smör.
2. Häll smeten i en långpanna eller ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper. Grädda i ca 15-20 min i 175 grader. Det gör ingenting om kladdkakan inte är helt färdig eftersom att den ska in i ugnen en gång till.
3. Medan kladdkakan gräddas gör du glasyren. Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 min.
4. Ta ut kladdkakan och bred på glasyren. Grädda ytterligare 10 min i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.
5. När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv. Ät & njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide