Saftiga lussebullar

Igår kväll tjuvstartade pappa och jag med att julbaka lite. Vi gjorde lussebullar såklart och de blev väldigt lyckade vill jag lova. Värt att testa. Här kommer receptet!
 
Lussebullar
1g saffran (2 paket)
150g smör
5 dl mjölk
250g kesella naturell
50g jäst för söta degar
½ tsk salt
1 ½ dl socker
1 ägg
ca 15 dl mjöl
 
Garnering
1 ägg för pensling
Russin
 
Gör såhär:
1. Stöt saffran fint i en mortel, tillsammans med lite strösocker
2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk samt kesella och värm till fingervarmt (37 grader)
3. Häll i lite degspad i morteln med saffran
4. Dela jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet
5. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, det lösta saffranet och ägg
6. Tillsätt det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop en smidig deg och låt sedan jäsa under bakduk i ca 30 min
 
7. Knåda ut degen på mjölat bakbord och baka ut till valfria bullar/katter
8. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i ca 30-40 min
9. Tryck ner russin i bullarna och pensla med uppvispat ägg
10. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 5-10 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide