Klassiska kärleksmums

Nu har jag varit i farten igen och bakat. Hihi, big like på det. Den här gången har jag gjort klassiska kärleksmums/mockarutor/snoddas. Det verkar heta allt möjligt. Simpelt att göra och ett recept som funkar i alla lägen!
 
Kärleksmums
200g smör
2 dl mjölk
4 ägg
4 dl strösocker
1.5 msk vaniljsocker
1 dl kakao
0.5 tsk salt
3 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
 
Glasyr
100g smör
0.5 dl mjölk
0.5 dl kaffe
1.5 dl kakao
3 msk vaniljsocker
ca 7 dl florsocker
 
100g kokosflingor
 
Gör såhär:
1. Klä en långpanna med bakplåtspapper (min är ca 30x40 cm).
2. Smält smöret på låg värme, häll sedan i mjölken och låt svalna.
3. Vispa under tiden ägg & socker vitt och poröst. Använd elvisp.
4. Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan bunke.
5. Sikta ner de torra ingredienserna i äggblandningen och tillsätt mjölksmöret. Blanda ihop noga.
6. Häll smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i 175 grader i 20-30 min. Viktigt! Låt kakan kallna innan glasyren breds på.
 
7. Smält smöret.
8. Sikta florsocker, kakao och vaniljsocker i en bunke.
9. Tillsätt det smälta smöret, mjölk & kaffe och rör ihop till en jämn smet. Glasyren ska inte vara rinnig!
10. Bred glasyren över kakan och strö sedan över kokos. Ställ in kakan i kylskåpet tills glasyren har stelnat helt. Då är det enklare att skära kakan i rutor. Förvara sedan i kyl.

Kommentarer
Postat av: ♥ MALIN

MUMS.. Gott! Hoppas du mår bra? :)

2012-10-19 @ 12:23:20
URL: http://mhellsen.blogg.se
Postat av: sandra

nä du tess, nu är det dags att uppdatera. Så jag kan sysselsätta mig om dagarna, hihi :)

2012-10-25 @ 19:34:55
URL: http://ssssunshine.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide