Cinnamon rolls

Har känt mig som en riktig hemmafru idag. Bakat kanelbullar samtidigt som jag har lagat middag/matlåda och hängt tvätt. Skulle utan tvekan kunna jobba som konditor eller bagare på heltid. Det är verkligen något som jag gillar men sällan har tid för.
Kanelbullarna jag gjorde idag är nog de bästa och godaste jag någonsin har gjort. Utgick från ett recept men sen gjorde jag lite som jag själv tyckte. Det viktigaste är typ att inte snåla med fyllningen. Hellre för mycket än för lite. Enda problemet är att jag nu har ca 40 bullar här, som jag inte vill ha. Nån? Haha, det här intresset går verkligen inte ihop med min träning och kost.
 
 
Deg (ger ca 40 bullar)
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst (ett pkt)
1 tsk salt
1 dl strösocker
ca 14 dl vetemjöl
 
Fyllning
smör
strösocker
kanel
vaniljsocker
 
Garnering
2 ägg
pärlsocker
 
Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervärme, 37 grader.
Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut dem till fyrkanter, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen och vik långsidorna mot varandra. Skär två cm breda remsor tvärsöver. Lägg dem i bullformar på en plåt. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 8-10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
© Headerbilder från Wallpapers Wide